Anonnsera på Sociala medier

Sociala medierI ett tidigare inlägg har vi skrivit om hur man som företag ska använda internet på rätt sätt. Vi menar då att man kan nyttja internet för att hitta ny kunskap och genom sociala medier för att marknadsföra bolaget. Men en sak som vi missade att lyfta, som det just nu är otroligt stort fokus på är marknadsföring genom annonser på Sociala medier. Detta har funnits ett tag men det är först nu som det hela verkligen har exploderat. Så här fungerar det:

Facebook
När du annonserar på Facebook kan du välja flera olika alternativ. Du kan främst välja att dina annonser kommer upp i flödet som vanliga uppdateringar, det gör att användaren ser detta och inte känner att de är annonser på samma vis som med övrig reklam. Man kan även välja att lägga annonserna i högerspalten. Om man har ett inlägg som man tycker är väldigt bra, eller en bild eller film, kan man välja att sponsra det inlägget. Det blir då alltså ett marknadsfört inlägg i det sociala flödet.

Twitter
På Twitter är det enkelt att annonsera. Du gör egentligen en vanlig tweet som du sedan sponsrar varpå den dyker upp bland de andra tweetsen. Det är viktigt att välja en målgrupp som matchar det du skriver om, annars kan du få negativ respons.

Instagram
I skrivande stund kan du inte annonsera på Instagram, men om två veckor kommer det att vara möjligt. Detta är någonting nytt som många marknadsförare är väldigt intresserade av. Exakt hur det kommer att se ut vet vi inte än, men en gissning är att det även  här kommer dyka upp annonser i folks flöden.

Detta är tre olika varianter för onlinemarknadsföring och det är ett mycket bra och enkelt sätt att nå ut till sin målgrupp. Numera är det otroligt viktigt som företag att synas på nätet, och utöver annonser på sociala medier bör ni även jobba med Google. Läs hur ni gör det här.