Använd internet på rätt sätt för företagets bästa

Att möjligheterna är oändliga på internet är det nog få som har missat. Däremot gäller det såklart att man har rätt kunskap för att kunna utnyttja denna underbara värld helt och fullt ut. Ska man skapa en hemsida eller någon typ av webbaserat verktyg så vill det såklart till att man har rätt kunskap och utbildning för att det ska bli bra. Konkurrensen på nätet, oavsett om det gäller webbutiker, populäritet på bloggar eller att få flest läsare på sin tidning, är otroligt stor och det är därför viktigt att man tar hjälp av rätt personer och rätt typ av marknadsföring för den målgrupp man vill nå ut till.

Sociala medier är ett mycket bra sätt att nå ut till och komma i kontakt med sina befintliga eller potentiella kunder. Att ha en eller flera personer på företaget som arbetar med de sociala medier-kanalerna är därför mycket viktigt. Oavsett vilken bransch företaget är aktör inom så är det viktigt att synas och vara aktiv i de sociala medierna. Att ha en Facebook-sida eller ett Twitter-konto i företagets namn där man kan sprida erbjudanden, nyheter, aktuella och kommande händelser samt kommunicera med företagets kunder och intressenter är nästan A och O för att bli synliga och uppskattade online. Idag vill man kunna nå företagen och få information i realtid direkt från dem via just sociala medier. Allt ska gå snabbt och ibland har man helt enkelt inte tid att vänta på ett mailsvar.

” När askmolnet drog in över Europa och lamslog flygtrafiken uppdaterade SAS resenärerna på Facebook om vad som hände. Företaget hade startat konton på flera olika sociala medier långt innan – men det var när flygkaoset utbröt som användningen tog verklig fart. Tusen resenärer per dygn anslöt sig till kontot och fem personer kallades in för att hinna svara på alla frågor.

Idag har SAS 36000 fans på Facebook och 39 ackrediterade redaktörer som jobbar med kontot. Det är fortfarande kundärenden som hanteras men inriktningen är något annorlunda.

–Vi har märkt att kunderna har mest behov av hjälp innan resan. De vill veta hur mycket bagage de får ha med sig, vilka priser som gäller för barnbiljetter och vilka avgångar som finns, säger Christina Ericsson som är online-ansvarig på SAS.”